Behandling mot acne

Acne orsakas av tilltäppta talgkörtlar i huden. Acne kan utlösas eller förvärras av hormonella faktorer, läkemedel, kosmetika och petande i huden. Laserbehandling med IPL eller fraktionerad laser kan reducera acne lika effektivt som långvarig antibiotikabehandling.

Orsaker till acne

Acne orsakas av tilltäppta talgkörtlar i huden. Personer med acne har oftast en ökad mängd bakterier som heter Propionibacterium acnesi i huden. Denna bakterie gör att hornämnesomsättningen i utförselsgången till talgkörtlarna ökar. Den ökade hornämnesomsättningen leder till tilltäppta talgkörtlar. När bakterier förökar sig i talgkörtlarna får man en inflammation med pormaskar och finnar som kan bli till papler, pustler, noduli eller cystor.

Det finns en rad olika faktorer som kan bidra till att acne uppstår eller förvärras:

* Hormoner

* Läkemedel

* Kosmetika

* Kemikalier

* Plockande, petande, klämmande.

Hormonella faktorer kan orsaka acne. Ett vanligt exempel är PCOS (polycystisk ovariesyndrom) hos kvinnor där kroppen producerar för mycket manligt könshormon. Läkemedel kan utlösa eller förvärra acne. Vanligast är överdosering av vissa vitaminer och missbruk av steroider och p-piller. Smink kan i sig täppa igen utförselsgången till talgkörtlarna. UV-strålning på kosmetika kan leda till hudirritation. Kemikalier kan också irritera huden och försämra acnen. Skin picking med klämmande på finnar kan förvärra acne och orsaka bakterieinfektion

Besvär av acne

Acne är ett väldigt vanligt problem och kan medföra allvarligt lidande för den som är drabbad. Det finns olika former för acne:

* Mild acne som ger pormaskar och finnar

* Moderat acne som i tillägg ger papler och pustler

* Svår akne som i tillägg ger noduli och cystor

Den milda formen av akne ger pormaskar och finnar. Det är sällsynt att den milda formen av akne ger acneärr om man inte pillar mycket på huden. Moderat akne ger i tillägg papler och pustler, huden blir röd och inflammerad. Denna form kan potentiellt ge acneärr men det är ganska sällsynt. Svår akne med noduli och cystor är inte bara ett kosmetiskt problem. Det kan ge svåra inflammationer och smärtsam hud. Det är vanligt att svår akne ger acneärr.

För de flesta är akne ett övergående problem under puberteten och ger inga bestående ärr. För vissa blir acnen mer långvarig och fortsätter efter puberteten. För ett fåtal leder aknen till permanenta skador i huden i form av acneärr.

Laserbehandling mot acne

Laserbehandling mot acne genomförs med antingen IPL (intensivt pulserande ljus) eller fraktionerad laser. Valet av laser beror på vilken hudtyp som skall behandlas. Personer med ljusare hudtyp behandlas med IPL. Personer med mörkare hudtyp behandlas med fraktionerad laser.

Behandlingen går ut på att ljusenergin av lasern reducerar bakteriehalten och inflammationen i huden.

Acnebakterien släpper ifrån sig ett pigment som tar till sig ljusenergin från laserskotten. I huden ombildas ljusenergin till värme och orsakar skada och död på bakterien. Detta gör att färre bakterier kan orsaka en tilltäppning av talgkörtlarna. Laserbehandlingen reducerar också den inflammatoriska aktiviteten i huden. Med en lägre inflammatorisk aktivitet reduceras aknen.

Du får vara lite solbrun innan laserbehandlingen men Du skall inte ha bränt Dig i solen dagarna innan. Du skall ha undvikit brun-utan-sol-produkter i en månad innan behandlingen. Du får ta alla mediciner som vanligt.

Under en acnebehandling med IPL läggs först ett tunt lager gel på huden. Sedan ges många skott med ljusenergi mot huden genom ett glasprisma. Denna behandlingen känns lite varm och stickande. Under en laserbehandling med fraktionerad laser rullas en sensor över huden samtidigt som många, djupa skott ges mot huden. Denna behandlingen är lite mer obehaglig, varm och stickande.

Direkt efter laserbehandlingen är Du röd och eventuellt lite svullen. Det lägger sig inom ett par dagar. Efter behandling med fraktionerad laser blir huden också något torr. Det är då bra att använda mjukgörande. Du får vara försiktig med solning i några veckor efter laserbehandlingen.

En laserbehandling mot akne ger generellt väldigt goa resultat. Det finns ett flertal, större vetenskapliga studier som också visat att laserbehandlingar mot acne ger bra resultat. Efter 4 behandlingar med antingen IPL eller fraktionerad laser förväntas en ca 50-60 % reduktion av den aktiva aknen. Bakteriehalten och inflammationen i huden minskar. Effekten motsvarar vad man hade fått ut av en långvarig antibiotikakur.

Under konsultationen med leg. läkare ges en uppskattning av hur stort resultat som kan förväntas av laserbehandlingen. Det är viktigt att komma ihåg att detta är en uppskattning baserad på forskningsresultat och beprövad erfarenhet. Det är ingen garanti för önskad effekt.