Behandling mot keratosis pilaris

Keratosis pilaris är en kronisk hudsjukdom som drabbar ca 40 % av de vuxna. Keratosis pilaris orsakas av ökad hornämnesomsättning i talgkörteln, som pluggar igen hårsäcksmynningen. Detta ger ”gåshud” med röda, grova knottror på överarm, ansikte och lår. Medicinsk behandling har oftast ingen effekt. Laserbehandling reducerar knottror och rodnad, och förebygger progression.

Orsaker till keratosis pilaris

Keratosis pilaris är en kronisk hudsjukdom som vi ännu inte förstått fullt ut. Vi vet att det finns en ärftlighet bakom sjukdomen. Varför kvinnor drabbas oftare än män är ovisst.

Orsaken till symtomen från keratosis pilaris är en ökad hornämnesomsättning i talgkörteln och hårsäcksmynningen. Med en ökad hornämnesomsättning skapas hårda pluggar som tilltäpper till hårsäckarnas utförsgångar. Döda hudceller och hårstrån stängs inne i hårkanalen och orsakar en inflammation. Detta ger det som liknar ”gåshud” med små, röda, grova knottror i huden.

Besvär vid keratosis pilaris

Keratosis pilaris ger ”gåshud” med många små, röda, grova knottror i huden. Oftast ses detta på överarmar, men det är inte ovanligt att ha det i ansikte eller på lår. Symtomen försämras ofta av kallt och torrt väder.

Laserbehandling mot keratosis pilaris

Laserbehandling mot keratosis pilaris utförs med IPL (intensivt pulserande ljus). Ljusenergi från IPL penetrerar huden och tas upp av melaninet i hårstrån och hårsäckar. När ljusenergin träffar melaninet ombildas energin till värme. Värmen avlägsnar pluggen i hårsäcksmynningen och förstör hårsäcken. Detta reducerar knottror och ger samtidigt en effektiv reduktion av hårväxten, vilket kan förebygga ny försämring.

Innan behandlingen mot keratosis pilaris får Du vara lätt solbrun men inte ha bränt Dig i solen dagarna innan. Du skall också ha undvikit brun-utan-sol-produkter i en månad. Du får ta alla mediciner som vanligt.

Under behandlingen läggs först ett tunt lager gel på huden. Sedan ges många laserskott genom en glasprisma. Laserskotten känns lite varma och stickande men gör inte ont.

Direkt efter behandlingen kan huden vara lite röd. En lätt svullnad kring hårsäckarna kan uppkomma. Den lägger sig inom ett par dygn. Du kan återgå direkt till vardagliga aktiviteter. Var försiktig med solning de närmaste veckorna efter behandlingen.

Laserbehandlingen mot keratosis pilaris brukar ge en tydlig reduktion av symtom med mindre knottror och rodnad. Man brukar inte helt bli kvitt symtomen, och de kan komma tillbaka. Om symtomen kommer tillbaka brukar de inte vara lika kraftiga då det finns färre producerande hårsäckar.

Man får oftast göra 4 behandlingar med minimum 3 veckors intervall mellan behandlingarna.

Under konsultationen med leg. läkare ges en uppskattning av hur stort resultat Du kan förvänta Dig. Uppskattningen baseras på aktuell forskning och beprövad erfarenhet, men är ingen garanti för förväntad effekt.