Nagelsvamp – Behandling med laser

Nagelsvamp är en vanlig infektion som orsakar missfärgning och förtjockning av naglar på tår eller fingrar. Medicinsk nagellack har liten effekt och tablettbehandling medför ofta biverkningar.

Laserbehandling av nagelsvamp har större effekt än både medicinsk nagellack och tablettbehandling, och har inga biverkningar. Leg. läkare och sjuksköterska utför behandlingen.

ORSAKER TILL NAGELSVAMP

Nagelsvamp är en infektion med trådsvamp. Denna svamp trivs i fuktiga, varma miljöer och hittas ofta i gemensamma duschanläggningar. Tånaglarna är oftast drabbade. Det är vanligt att svampen först sätter sig i huden där den orsakar fotsvamp. Sedan sprider sig svampen in under en nagel där den äter sig genom nagelplattan. Ofta händer detta efter en skada mot nageln.

BESVÄR AV NAGELSVAMP

Nagelsvamp ger missfärgade, ofta förtjockade naglar på tår eller fingrar. Områden med nagelsvamp kan ha brun eller gul missfärgning. Andra får områden som är vita och porösa. En del får hela naglarna förtjockade. Oftast är nagelsvamp ett kosmetiskt problem som inte ger andra symptom, men nagelsvamp kan också orsaka obehag med tryck mot nageln.

LASERBEHANDLING MOT NAGELSVAMP

Nagelsvampbehandling utförs med Nd:YAG laser. Denna laser avger ljusenergi med en våglängd som pigment tar till sig. Trådsvampen innehåller pigment och tar därför till sig energi med denna våglängd. En stor mängd energi ges på kort tid under varje skott mot nageln. Detta gör att pigment i svampen sprängs sönder och att svampen utsätts för hög värme och dör.

Behandlingen med laser är effektiv mot svamp, men sporerna från svampen är mer motståndskraftiga. Därför gör man flera behandlingar med specifika intervall. Sporerna som fanns under senaste behandlingen, som ännu inte utvecklats till svamp, kan bli till svamp efter några veckor. Därför krävs upprepade behandlingar under en viss tidsperiod.

Från större, oberoende studier ser man att det som ger bäst resultat är att genomföra 5 behandlingar med laser, med 1-2 (max 3) veckors intervall. Med denna metod lyckas 65 % bli av med sin nagelsvamp.

Det är viktigt att klippa naglarna på tår eller fingrar korta och fila ner naglarna så tunt som möjligt. Ljusenergin från Nd:YAG laser når ca 3 mm ned i nageln och därför är det viktigt att dom inte är förtjockade. Om vanlig nagelfil inte är så effektiv kan Du med fördel använda elektrisk fil eller sandpapper! Du kan ta alla mediciner som vanligt. Både gravida och ammande kan genomföra denna behandlingen.

Under behandlingen ges många laserskott mot nageln. Ofta känns det inte alls, men har behandlaren varit länge på samma ställe kan det bli varmt och plötsligt smärtsamt. I sådant fall byter behandlaren bara nagel, och behandlar en annan infekterad nagel en stund, för att sedan återgå till nageln som hettade till.

Du kommer inte ha något obehag efter laserbehandlingen och kan leva helt normalt. När sista behandlingen genomförts är det några saker som är viktiga att tänka på för att undvika att få ny infektion. Om tånaglarna har varit drabbade är det viktigt att Du:

• Tvättar strumpor i minst 60 grader
  • Byter strumpor varje dag
  • Torkar fötterna ordentlig efter dusch och bad
  • Använder flip-flops eller liknande i gemensamma duschanläggningar
  • Penslar på medicinsk nagellack tills naglarna har växt helt ut

Behandling med laser gör att 65 % av de drabbade blir helt fria från nagelsvamp på tår eller fingrar. Det tar ändå tid innan man ser effekt av behandlingen. Områden på naglarna som redan visar skada från svampinfektionen kommer att se likadana ut när behandlingarna avslutats. Det är först när en ny nagel växer ut bakom som man ser effekt. Ofta ser man en tydlig skiljelinje efter 2-3 månader. Det tar ca 12 månader för en stortånagel och ca 6 månader för dom mindre naglarna att växa ut fullständigt.

Alternativa behandlingar till laserbehandling mot nagelsvamp är medicinsk nagellack och tablettbehandling. Medicinsk nagellack ger effekt hos ca 25 % efter 1 års pensling. Tabletter ger effekt hos ca 60 % efter en 3 månaders kur. Många får dock sluta med behandlingen i förtid på grund av biverkningar. Många försöker också huskurer som aldrig har visat nån effekt. Exempel på dessa är ättika och klorin.

Under konsultation med leg. läkare ges en uppskattning av hur sannolikt det är att Du blir av med din nagelsvamp efter en laserbehandling. Uppskattningen bygger på aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Det är viktigt att komma ihåg att detta ändå inte är en garanti för effekt och att behandlingsresultatet är individuellt.