Hoppa till innehåll

Nagelsvamp – Behandling med laser

Nagelsvamp är en vanlig infektion som orsakar missfärgning och förtjockning av naglar på tår eller fingrar. Medicinsk nagellack har liten effekt och tablettbehandling medför ofta biverkningar.

Laserbehandling av nagelsvamp har större effekt än både medicinsk nagellack och tablettbehandling, och har inga biverkningar. Leg. sjuksköterska utför behandlingen.

Orsaker till nagelsvamp

Nagelsvamp är en trådsvampsinfektion som påverkar nagelns färg och struktur. Denna svamp trivs i fuktiga och varma miljöer som bland annat finns i gemensamma duschanläggningar. Tånaglarna är de naglar som oftast drabbas, då det är vanligt med fotsvampsinfektion i huden som sprider sig in under nageln och äter sig genom nagelplattan. En skadad nagel är mer mottaglig för svampinfektion.

Besvär av nagelsvamp

Nagelsvamp ger missfärgade, och ofta förtjockade naglar på tår eller fingrar. Områden på nageln som har en svampinfektion kan ha en brun eller gul missfärgning, medans andra får områden som är vita och porösa. Oftast är nagelsvamp ett kosmetiskt problem som inte ger andra symptom, men nagelsvamp kan också orsaka obehag när nageln utsätts för tryck.

Nagelsvamp

Hur fungerar laserbehandling mot nagelsvamp?

Nagelsvamps behandling utförs med Nd:YAG laser. En stor mängd energi ges vid varje skott mot nageln, med en våglängd som trådsvampens pigment tar till sig. Den höga värmen gör att pigment i svampen sprängs sönder och att svampen dör.
Behandlingen med laser är effektiv mot trådsvamp, men sporerna från svampen är mer motståndskraftiga. Därför utförs flera behandlingar med ett specifikt tidsintervall.

Från större och oberoende studier ser man bäst resultat, genom att fullfölja alla 5 laserbehandlingar med en tidsintervall på 1-2 (max 3) veckor. Denna metod har en sannolikhet på 65 %  att nagelsvampen försvinner.

Förväntat resultat

Behandling med laser gör att 65 % av de drabbade blir helt fria från nagelsvamp på tår eller fingrar. Det tar ändå tid innan man ser effekt av behandlingen. Områden på naglarna som redan visar skada från svampinfektionen kommer att se likadana ut när behandlingarna avslutats. Det är först när en ny nagel växer ut som man ser effekten. Ofta ser man en tydlig skiljelinje efter 2-3 månader.

Det tar ca 6-7 månader för en stor tånagel och ca 3-4 månader för de mindre naglarna att växa ut fullständigt.

Alternativa behandlingar till laserbehandling mot nagelsvamp är medicinsk nagellack och tablettbehandling. Medicinsk nagellack ger effekt hos ca 25 % efter 1 års pensling. Tabletter ger effekt hos ca 60 % efter en 3 månaders kur. Många får dock sluta med behandlingen i förtid på grund av biverkningar.

Många försöker också huskurer som aldrig har visat ge någon effekt. Exempel på dessa är ättika och klorin.

Under konsultation ges en uppskattning av hur sannolikt det är att Du blir av med din nagelsvamp efter en laserbehandling. Uppskattningen bygger på aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Det är viktigt att komma ihåg att detta ändå inte är en garanti för effekt då  behandlingsresultaten är individuella.

Innan behandlingen

Det är viktigt att klippa naglarna på tår eller fingrar korta samt fila ner naglarna så tunt som möjligt. Ljusenergin från Nd:YAG laser når ca 3 mm ned i nageln och därför är det viktigt att naglarna inte är förtjocka. Om vanlig nagelfil inte är så effektiv kan du med fördel använda elektrisk fil eller sandpapper. Du kan ta alla mediciner som vanligt. Både gravida och ammande kan genomföra denna behandlingen.

Under behandlingen

Under behandlingen ges många laserskott mot nageln. Ofta känns det inte alls, men har behandlaren varit länge på samma ställe kan det bli varmt och plötsligt smärtsamt. I sådant fall byter behandlaren bara nagel, och behandlar en annan infekterad nagel en stund, för att sedan återgå till nageln som hettade till.

Behandlingstid

Behandlingen tar ca 15 min.

Efter behandlingen

Du kommer inte ha något obehag efter laserbehandlingen och kan leva helt normalt. När sista behandlingen genomförts är det några saker som är viktiga att tänka på för att undvika att få en ny infektion. Om tånaglarna har varit drabbade är det viktigt att Du:

– Tvättar strumpor i minst 60 grader

– Byter strumpor varje dag

– Torkar fötterna ordentlig efter dusch och bad

– Använder flip-flops eller liknande i gemensamma duschanläggningar

– Penslar på medicinsk nagellack tills naglarna har växt ut helt.

Biverkningar

En lätt hetta på naglarna kan förekomma.

Restriktioner

– Åldersgräns för nagelsvampsbehandling är18 år

– Vissa hudåkommor, som psoriasis eller eksem i behandlingsområdet.

Behandlingskostnad

Behandlingskostnaden för en nagelsvamspsbehandling är 1 490 kr.

5 st behandlingar kan bokas till priset av 4st.

Boka tid

Du kan boka en tid för telefon- eller videokonsultation, eller boka din behandling direkt här.

Delbetalning

Vi erbjuder alla Klarnas betalningsalternativ. Du kan betala på kliniken precis som du gör med Klarna online. Smidiga alternativ inkluderar ”Köp först, betala senare” med konto eller faktura och ”Dela upp” med delbetalning. Gå till verktyget för att beräkna den månatliga kostnaden du kommer att behöva betala.

Före- och efterbilder

Du är i trygga händer

Vi är Sveriges mest rekommenderade klinik. Läs vad våra klienter säger om oss.

Boka tid hos oss

Boka en tid hos oss redan nu.