Pigmentfläckar uppstår oftast på grund av solning eller hormoner. Fläckarna är ansamlingar av pigmentet melanin, och är därför mörka. Man kan förebygga att pigmentfläckar bildas med kräm, bl a solskyddskräm. Det finns även behandling med kräm mot fläckar som uppstått.

Orsaken till att pigmentfläckar uppstår

Den vanligaste orsaken till pigmentering är exponering för UV-ljus från sol eller solarium. Om pigmentfläckarna är orsakade av UV-ljus uppkommer de oftast på dem mest solexponerade områdena i ansiktet; som tinning, kinder och näsa.

Det är inte ovanligt att pigmentering uppkommer på grund av hormoner. Oftast under graviditet eller av sjukdomen melasma. Vanliga områden som man ser pigmenteringen på (orsakad av hormoner) är panna, överläpp och magsträng.

Förebygga pigmentfläckar med kräm

Den mest effektiva åtgärden för att förebygga pigmentfläckar är att hålla sig borta från exponering för solljus. För de flesta är inte detta ett lockande alternativ. Vi skandinaver har inte obegränsat med soldagar och vill ta vara på solen när den tittar fram. Om man ska vistas i solen rekommenderar vi att använda solkräm. Köp en solkräm från ett större, väletablerat märke med SPF minst 30, men helst 50. Såhär använder du krämen rätt:

• Smörj in ett tjockt lager på kroppen
  • Upprepa efter ett dopp
  • Upprepa efter ett par timmar

Behandla pigmentfläckar med kräm

Det finns idag många olika krämer med blekande effekt tillgängliga på nätet. De flesta är baserade på ett ämne som heter hydrokinon. Hydrokinon verkar genom att:

• Öka nedbrytningen av melanosomer
  • Sänka produktionen av melanin

Hydrokinon bryter ned melanosomer. Melanosomer finns i hudceller och innehåller pigmentet melanin. Hydrokinon verkar även på melanocyter genom att reducera produktionen av nytt melanin. Därmed bryter krämen ned befintligt pigment och gör så att det bildas mindre nytt.

Hydrokinon är en effektiv behandling för att reducera pigmentering, men behandlingen ger bara en övergående effekt och innebär många risker. I Europa har man förbjudit receptfria krämer som innehåller hydrokinon. Orsaken till detta är att krämen är väldigt irriterande för huden, och kan orsaka sällsynta hudsjukdomar och cancer.

Vi rekommenderar inte att köpa blekande krämer på nätet. Tyvärr finns det inga andra bra tillsatser i krämer som kan reducera pigmentfläckar.

Alternativ till kräm mot pigmentfläckar

Laserbehandling med andra generationens IPL är, genom forskning bevisat, det säkraste och mest effektiva behandlingsalternativet för pigmentfläckar. Det är ingen mening att använda kräm mot pigmentfläckar som endast har kort effekt och hög risk för biverkningar, när denna behandlingsmetoden finns.