Pigmentfläckar på överläppen orsakas oftast av hudsjukdomen melasma. Melasma ger mörka fläckar med pigmentering i huden. Det är vanligt att få melasma under graviditet eller om man tar p-piller. Exponering för solljus gör ofta pigmenteringen mörkare. Ofta försvinner den av sig själv efter graviditeten, eller när man slutar ta p-piller, men inte för alla.

Orsaker till att pigmentfläckar uppstår på överläppen

Pigmentfläckar på överläppen orsakas oftast av melasma. Melasma är en hudsjukdom som ger ökad pigmentering i huden. Det finns två vanliga orsaker till att melasma uppstår:

• Graviditet
  • Intag av p-piller

Under graviditeten har kvinnor förhöjda hormonvärden. Det stimulerar till en ökad produktion av pigmentet melanin i huden. Melasma kallas också ”graviditetsmasken”.

Den andra vanliga orsaken till melasma är intag av p-piller. Intag av p-piller bidrar också till att öka mängden hormoner i blodet.

Om man har melasma med pigmentfläckar på överläppen och utsätter sig för UV-ljus från solen, får man oftast en ännu mörkare pigmentering i området.

Överläppen och området kring läpparna är ett mycket vanligt område att få melasma på. Om man har melasma med pigmentfläckar på överläppen är det vanligt att också få det på andra områden. De andra, vanligaste områdena är:

• Panna
  • Tinning
  • Kinder

Förebyggande av pigmentfläckar

Det är lite man kan göra för att förhindra att få melasma runt läpparna. När man ser att pigmentering uppkommit, kan man börja använda solskydd med SPF minst 30 för att förebygga försämring.

Behandling av pigmentfläckar på överläppen

Det är vanligt att melasma försvinner av sig själv efter graviditeten, eller när man slutar ta p-piller. Om det inte gör det finns två behandlingar som kan reducera pigmentfläckarna:

• Kemisk peeling
  • Laserbehandling

På STADSKLINIKEN behandlar vi många personer med melasma och pigmentering. I behandlingen använder vi andra generationens IPL. Det är en säker och effektiv metod som permanent tar bort pigmenteringen.