Behandling mot rosacea med IPL

Rosacea är en hudsjukdom som ger ytliga, fina blodkärl och rodnad. Laserbehandling med IPL tar bort ytliga blodkärl och reducerar rodnad.

Orsaker till rosacea

Orsaken till att rosacea uppstår är inte helt känd. Vi vet att förändringar i blodkärl kan orsaka en inflammation som följd. Inflammationen gör att det bildas mycket fina, ytliga kärl centralt i ansiktet, oftast på näsa och kinder. Sjukdomen drabbar kvinnor oftare än män, och är mer vanlig hos de med ljusare hudtyp. Rosacea kan trots det uppstå och dabba vem som helst.

Besvär av rosacea

Rosacea är en hudsjukdom som ger fina, ytliga blodkärl och rodnad centralt i ansiktet. Oftast syns ytliga blodkärl och rodnad på näsa och kinder, men även haka och panna kan vara drabbade. Det finns olika typer av rosacea:

• Typ 1 (erytematotelangiektatisk) ger bara ytliga, fina blodkärl och rodnad.
  • Typ 2 (papulopustulös) har blodkärl och rodnad men också knottror och finnar. Många har en blandning av dessa två typer.
  • Typ 3 (fymatös) orsakar förstoring av näsan med knölar på grund av långvarig inflammation.

Rosacea har en tendens att blossa upp när man utsätter sig för vissa triggerfaktorer. Man rodnar då ännu mer och huden kan kännas irriterad. Det finns många olika triggerfaktorer till rosacea som kan göra att sjukdomen blossar upp och blir sämre:

Laserbehandling mot rosacea

Laserbehandling mot rosacea utförs med andra generationens IPL. Genom en glasprisma avges ljusenergi med våglängder som kärlen tar till sig. I kärlen omvandlas ljusenergin till varme som får kärlväggarna att skadas och kollapsa. Kärlväggarna klibbar ihop sig, vilket gör att blodflödet stannar av. När blodflödet stannar av i kärlet får inte kärlet själv någon syre eller näring. Kärlet dör och förvinner inom ett par veckor.

Innan behandlingen med IPL laser får Du vara lätt solbrun, men inte ha en helt ny solbränna. Undvik brun-utan-sol-produkter i en månad innan behandlingen. Du kan ta alla mediciner som vanligt. Det är en fördel att ha så stark rodnad som möjligt av rosacean innan behandlingen. Då innehåller kärlen mer blod och det är lättare att få de tillräckligt varma för att kärlväggarna skall skadas och kollapsa. Om Du känner Dina triggerfaktorer är det bra att utnyttja dessa innan behandlingen. Ta bort allt smink innan behandlingen.

Under behandlingen får Du ha på ett par skyddsglasögon. Ett tunt lager gel läggas på huden. Varje skott med IPL laser känns lite varmt och stickande, men gör inte ont.

Direkt efter behandlingen med IPL laser kommer huden kännas varm och vara lite röd. Mot slutet av behandlingsserien, när vi kommit upp i hög energi, är det inte ovanligt att man får små blåmärken. Dessa försvinner inom en vecka. Rodnad och eventuell svullnad lägger sig oftast inom ett par dagar. Du får vara försiktig med solning den närmste veckan efter behandlingen.

Rosacea är en sjukdom som idag inte kan botas. Precis som all annan behandling mot rosacea kan man reducera symtomen en period, men symtomen kommer tyvärr tillbaka. Efter en behandlingsserie med IPL laser brukar det ändå hålla sig lugnt i upptill ett par år.

• Ytliga blodkärl brukar försvinna helt
  • Rodnad brukar kunde reduceras ca 40-50 %
  • Uppblossningar blir oftast färre och mindre intense
  • Finnar och knottror reduceras, men i mindre grad

Det är viktigt att veta att behandlingsresultaten är individuella. Under konsultationen med leg. läkare ges en uppskattning av vilket resultat som Du kan förvänta Dig. Det uppskattade resultatet är baserat på beprövad erfarenhet, men är ändå ingen garanti för önskad effekt.