Behandling mot svett med läkemedel

Över 3 % av befolkningen lider av hyperhidros, överdriven svettning. En behandling med läkemedel kan reducera eller ta bort svettningen helt.

Orsaker till hyperhidros

Orsaken till hyperhidros är inte helt känd än. Det vi vet är att personer som svettas mycket har en ökad frisättning av signalsubstanser från nervändsluten. Signalsubstanserna överför nervimpulser till svettkörtlarna och stimulerar svettkörtlarna till produktion. Personer som svettas mycket har alltså inte fler eller större svettkörtlar än andra.

Att svettas är en naturlig kroppsfunktion. Den är viktig för att kunna kyla ned kroppen och behålla en jämn temperatur. Vidare är en lagom mängd svett i handflator och fotsulor bra för greppförmågan.

Primär hyperhidros är ärftlig och kan debutera tidigt under barndomen, inte sällan med droppande svett i handflator och hårbotten. Sekundär hyperhidros orsakas av neurologisk skada, sköldkörtelsjukdom, tumörväxt, klimakteriet eller av mediciner (en biverkning).

Besvär av överdriven svettning

Att svettas mycket påverkar livskvaliteten. Inte sällas upplevs personen vara nervös eller stressad när svetten rinner nerför pannan, eller när handen är blöt vid ett handslag. Det får allvarliga konsekvenser när sociala tillställningar undviks, och karriären blir lidande när högre positioner och befordringar avstås.

Svettningen triggas igång av faktorer som:

• Värme eller kyla
  • Fysisk aktivitet
  • Nervositet, stress, oro eller ångest
  • Vin och alkohol
  • Kryddstark mat
  • Vissa mediciner
  • Hormoner

Apokrina svettkörtlar i armhålor och ljumskar producerar en vätska som är näringsrik för bakterierna på hudytan. När bakterierna bryter ned svetten börjar det lukta illa. Ekkrina svettkörtlar på bröst och rygg producerar tvärtom en energifattig vätska för bakterierna. Den består av framför allt saltvatten. Bakterierna bryter inte ned svetten som kommer upp på ytan i dessa områden. Därför luktar det inte svett.

Botoxbehandling mot svett

Läkemedel kan sätta en blockad för svettningen. Med mikroinjektioner av läkemedel i läderhuden hindras signaler från nervsystemet att aktivera svettkörtlarna. Du blir svettfri i 3-12 månader. Hur länge effekten håller beror på hur fort Ditt immunförsvar bryter ned blockaden. Effekten är med andra ord inte permanent.

Innan Din första behandling får Du komma på en kostnadsfri läkarkonsultation. På konsultationen får Du också träffa läkaren eller sjuksköterskan som kommer utföra behandlingen. Tillsammans går personalen igenom hur behandlingen går till, vilka smärtlindrings- och bedövningsalternativ som finns, och eventuella biverkningar som Du måste vara förberedd på.

Under behandlingen ges injektioner av läkemedel i hudens andra lager. Injektionerna ges enligt ett mönster som kan liknas ett rutnät. Läkemedlet sprider sig under huden så att hela hudytan blir torr. Behandlingen går fort och är klar på några minuter.

Efter behandlingen ska du, under resten av dagen, undvika aktiviteter som skapar rodnad i det behandlade området. Till exempel kraftig fysisk aktivitet, bastu/sauna och varma bad. Värmeökningen stimulerar nämligen en spridning av läkemedlet. Det tar några dagar innan molekylerna hittar dit de ska binda och ge effekt.

Du upplever stor skillnad redan efter 3-7 dagar. Då har svettningen reducerats kraftigt. Graden av torrhet varierar. De flesta blir helt torra i det behandlade området. För att motverka sprickor i huden och eksem är det bra att använda mjukgörande kräm. Det är inte ovanligt att få ett och annat litet blåmärke där injektionerna givits. Blåmärkena försvinner efter en vecka. Om Du behandlar handflatorna kan Du bli lite muskelsvag om händerna. Muskelsvagheten är isåfall övergående och försvinner helt inom en månad. Inga biverkningar är bestående. För mer information om respektive behandlingsområde, vg se svettklinikenstockholm.se