Vårtor på fingrar eller handflator uppstår av en infektion med HPV virus. Viruset får hudens basala celler att överproducera hudceller vilket resulterar i en vårtväxt. Vårtorna syns som grova, korniga och grå förändringar som står ut från huden. Vårtor på händer kan behandlas med olika metoder.

Orsaken till vårtorna

Vårtor orsakas av en infektion med HPV virus. Vi utsätts ofta för HPV virus på händerna från vår omgivning, men oftast blir vi inte smittade. Om vi har haft en öppning, ett sår, i huden på händerna kan viruset lättare ta sig in och angripa dem basala cellerna som ligger nederst i det yttre hudlagret. Viruset får de basala cellerna att producera för mycket celler vilket resulterar i en vårtväxt.

Grå, grova och korniga med svarta prickar

Det finns olika typer av vårtor. Typen som finns på händer kallas vanliga vårtor. Vanliga vårtor kan också uppstå på tårna. Vårtor på händer är oftast grova, korniga och står ut från huden. De är oftast gråa. Ibland syns svarta prickar i dem. Detta är blodkärl som har stängts ned.

Behandling av vårtor på händer

Vårtor på händer kan behandlas på många olika sätt. De vanligaste behandlingarna är:

• Syra
  • Frysbehandling
  • Laserbehandling

Behandling med syra är ofta det första steget. Exempel syror som används i behandlingen:

• Salicylsyra (Trans-Ver-Sal, Verruxin)
  • Myrsyra (Vårtfri)
  • Mjölksyra (Verruxin)
  • Ättiksyra (Wartnix)

Denna behandlingen appliceras som vätska, droppas på eller avges genom en penna. Det är inte ovanligt att man får hålla på länge och ihärdigt med dessa medel. Många misslyckas ändå. Om inte behandlingen med en syra hjälper får man gå vidare.

Nästa behandlingssteg är frysbehandling. De vanligaste går att köpa på apotek och är:

• Scholl
  • Wartner
  • Wortie

Denna behandling genomförs med ett stift med flytande dikväveoxid. Frysbehandling är mer effektiv än behandling med syra. Ändå är det inte ovanligt att man också misslyckas med denna behandling. Då får laserbehandling försökas.

Laserbehandling utförs med en av två typer av lasrar:

• Nd:YAG laser
  • CO2 laser

På Stadskliniken utför vi behandlingar med Nd:YAG laser då denna har en hög behandlingseffekt och få biverkningar. CO2 laser har lika bra effekt, men större risk för komplikationer.